UMĚNÍ NASLOUCHAT

V minulém týdnu jsem se znovu zamyslela nad nasloucháním. Přimělo mě k tomu několik zážitků z poslední doby. Stále se mám čemu učit a věřím, že každému z nás prospěje se nad nasloucháním zamyslet. A nejen nad tím.

Školila jsem pozitivní psychologii. Mimo jiné jsme trénovali naslouchání. Společně s účastníky jsme si uvědomili, že nás nikdo nenaučil naslouchat bez vlastních příběhů. Posloucháme druhého a v hlavě začínají běžet naše příběhy a přesvědčení. Po velmi krátké době máme potřebu komentovat a vstupovat do příběhu druhého.

Můžete namítnout, že to je základ dialogu.

Problém je tehdy, kdy najednou přebíráme pomyslné žezlo a příběh už není vypravěče, ale náš. Když osoba, která mluvila, nemá možnost dokončit co začala, protože najednou to není o ni, ale o nás.

Podobně se mi to stalo během víkendu. Napsala jsem svému blízkému příteli, že se obávám o zdravotní stav svoji mamky. Po chvíli psaní reagoval jeho příběhem o jeho mamince a její nemoci. Tento příběh už se mnou sdílel. Myslím, že to ve své podstatě byl z jeho strany projev empatie. Jen najednou jsem měla pocit, že to pro něho není důležité, že já pro něho nejsem důležitá. (Samozřejmě vím, že i ve mě se rozehrál nějaký další příběh.)

Uvědomila jsem si, jak jsme při komunikaci velmi často u sebe. Zejména v okamžiku, kdy si stěžujeme nebo projevujeme lítost. Pak se jednoznačně zaměřujeme na sebe. Ale nejen to. Při stěžování se zužuje naše vědomí a vidíme všechno černě. To se stalo i mě. Najednou jsem se totiž cítila nepochopená. Taky jsem si uvědomila, že to často dělám i já.

Mám tři nejlepší kamarádky. Někdy je dokážu vyslechnout lépe, jindy hůř. A taky mám občas tendenci jejich problém, jejich potíž, přikrýt svým vlastním. Na místo potřebné empatie, skutečného naslouchání, vládu přebere ego, které má potřebu se ukázat, vytáhnout a dokázat, že jeho problém je ten větší.

A nejen to. Často a velmi rádi dáváme nevyžádané rady. Místo empatické podpory tak radíme, přestože nás o to nikdo nežádá. Máme ve všem hned jasno, přestože ve svém vlastním životě si nedokážeme poradit. Dobré je si uvědomit, že když s námi někdo sdílí svůj příběh, nemusí to nutně znamenat, že očekává naši radu. Možná jen potřebuje vyslechnout.

Při mé praxi s klienty, kteří se rozchází, jsem se naučila neposuzovat, neodsuzovat ani jinak nehodnotit. Doporučuji se naučit skutečně “jen” poslouchat. Během toho krátkého času stejně nemůžete pochopit všechny souvislosti. Posloucháte interpretaci vypravěče. Jestliže by tam seděla druhá osoba, příběh by byl úplně jiný.

Znovu jsem si tak připomněla důležitost naslouchání. Ne nadarmo máme dvoje uši a jedny ústa.

Rovněž jsem si vzpomněla, že za mou manažersko-obchodní praxi jsem zažila stovky rozhovorů, které nebyly vyvážené a bylo povídání jen na jedné straně. Přestože se o tom pořád dokola mluví, stále i dnes mnoho obchodníků své klienty doslova ukecá. To se často dělo i mým obchodníkům v týmu. Když jsem se jich zeptala, jak věděli co klient chce, tak odpovídali, že oni přece ví, protože mají dostatek zkušeností.

Paradoxně po takové schůzce, kde o klientovi nezjistili téměř nic, hodnotili, že si vedli dobře. Vůbec si neuvědomovali, že nestačí klienta jen umluvit. Základem dobré schůzky je kvalitní komunikace. A ta v případě jakékoli důležité schůzky je o naslouchání a správných otázkách.

To stejné platí v pracovních vztazích. Mezi nadřízenými, podřízenými i kolegy. Nasloucháním svým lidem v týmu můžete nejen objevit jejich jedinečnost, pochopit některé souvislosti, ale hlavně podpořit jejich zájem o práci, motivaci a daleko víc.

Naslouchání je prostě základem dobrých vztahů.

Jak tedy správně naslouchat?

1. Buďte přítomní. Tady a teď pro “vypravěče”.

2. Budete-li chtít hned reagovat, zastavte se. Máte červenou STOP.

3. Podpořte druhou stranu ve sdílení.

4. Ptejte se k tématu.

5. Projevte empatii, soucit a pochopení.

6. Nedávejte nevyžádané rady.

7. Nezlehčujte situaci druhé strany.

8. Naslouchejte bez hodnocení a posuzování.

9. Objeví-li se nějaký váš příběh, sdílejte ho, pokud díky němu můžete druhou stranu podpořit.

10. Buďte laskaví!

Věřte, že správným nasloucháním se změní kvalita vašeho života.

A to vám i sobě ze srdce přeji.

S úctou Dáša

PS: V květnu proběhne Rozchodový rituál v Praze, více informací zde.

Všechny mé akce najdete zde.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.